
Konsorcjum projektu BT4VET spotkało się 21 maja 2025 roku w Brukseli na ważnym, transnarodowym spotkaniu roboczym, które zgromadziło przedstawicieli Partnerów z różnych krajów Europy. Wydarzenie to stanowiło symboliczne i praktyczne zakończenie drugiej, głównej fazy realizacji projektu – pakietu roboczego nr 2 (WP2).
Na tym etapie realizacji projektu, konsorcjum skupiło się na opracowaniu Indeksu Biznesowego dla Instytucji Kształcenia i Szkolenia Zawodowego oraz Ram Klasyfikacji Operacyjnych Modeli Biznesowych. Jednocześnie stało się ono punktem wyjścia do kolejnego etapu realizacji projektu– Pakietu Roboczego nr 3 (WP3), którego celem jest opracowanie innowacyjnej koncepcji biznesowej dla dostawców kształcenia i szkolenia zawodowego.
Spotkanie w Brukseli było czymś więcej niż standardowym przeglądem postępów w realizacji projektu. To był też czas intensywnej wymiany doświadczeń, przeglądu wypracowanych narzędzi oraz wspólnego planowania kolejnych działań. Partnerzy omówili rezultaty pakietu nr 2, dzielili się dobrymi praktykami i wspólnie opracowali ramy dla nowego etapu realizacji projektu.
Pakiet Roboczy nr 3 ma na celu wprowadzenie w życie wcześniej opracowanych koncepcji, które dostarczą dostawcom kształcenia i szkolenia zawodowego narzędzia do przekształcania się w instytucje wielofunkcyjne – zdolne do oferowania szerszej gamy usług, odpowiadające na potrzeby lokalnych społeczności, uczniów i biznesu.
W pierwszym etapie realizacji pakietu nr 3 zostanie wypracowany model transformacji biznesowej, który pomoże instytucjom kształcenia i szkolenia zawodowego przeobrazić się w wielousługowych dostawców i jednocześnie pozwoli im zachować swoją edukacyjną tożsamość.
Model ten wykorzystuje podejście Lotus Blossom, które zapewnia systematyczne spojrzenie na różnorodne rozwiązania problemu – będzie to narzędzie wizualne w formie macierzy, które pozwali zobrazować potencjalne propozycje wartości otaczające instytucje kształcenia i szkolenia zawodowego, takie jak:
• Usługi innowacyjne,
• Szkolenia cyfrowe,
• Wsparcie dla przedsiębiorstw,
• Inicjatywy na rzecz społeczności lokalnych.
Każda z wymienionych opcji to możliwa ścieżka rozwoju biznesowego instytucji kształcenia i szkolenia zawodowego. Technika Lotus Blossom umożliwia uczestnikom dostrzeżenie holistycznego związku między odpowiednimi elementami i może być stosowana do planowania scenariuszy i prognozowania strategii.
Żeby przejście od teorii do praktyki było możliwe, w ramach pakietu nr 3 zostanie przygotowany kompleksowy zestaw narzędzi operacyjnych do transformacji biznesowej. Znajdą się w nim, między innymi:
• Przewodniki „krok po kroku”,
• Listy kontrolne,
• Szablony dokumentów,
• Praktyczne ćwiczenia dla kadry zarządzającej i zespołów.
Dzięki kompleksowemu modelowi transformacji biznesowej dostawcy kształcenia i szkolenia zawodowego będą mogli, m.in:
• Tworzyć nowe produkty i usługi,
• Wchodzić w nisze rynkowe,
• Rozwijać partnerstwa i sieci współpracy,
• Korzystać z innowacyjnych źródeł finansowania (np. pożyczki, fundusze hybrydowe, inwestycje kapitałowe),
• Projektować nowe modele operacyjne i zarządzania oparte na logice biznesowej.
Rezultatem finalnym działań podjętych w projekcie będzie spójny i użyteczny pakiet innowacyjnych narzędzi, dostosowany do realnych wyzwań, z jakimi mierzą się operatorzy kształcenia i szkolenia zawodowego w całej Europie.
Projekt BT4VET – zgodnie ze swoją misją – pozostaje wierny zasadzie otwartości i dostępności. Wszystkie opracowane materiały są udostępniane bezpłatnie, w wielu językach, za pośrednictwem oficjalnej platformy projektu: https://www.bt4vet.eu/
