

Projekt AIVET – Sztuczna inteligencja dla dostawców kształcenia i szkolenia zawodowego zawodowego jako odpowiedź na wspólne europejskie wyzwania
Sztuczna inteligencja (AI) dynamicznie przekształca rynek pracy, co stawia przed systemami kształcenia i szkolenia zawodowego (VET) w Europie nowe wyzwania. Aby im sprostać, konieczne jest szybkie dostosowanie sposobu kształcenia przyszłych pracowników. Projekt AIVET, współfinansowany przez Unię Europejską, realizowany w ramach programu Erasmus +, odpowiada na tę potrzebę. Zakończony został pierwszy etap realizacji projektu – analiza danych we Włoszech, Hiszpanii, Polsce oraz w szerszym kontekście UE, która stanowi istotny krok w stronę dostosowania kształcenia i szkolenia zawodowego do realiów ery cyfrowej.
Celem projektu AIVET jest wyposażenie dostawców kształcenia i szkolenia zawodowego, nauczycieli i uczniów w narzędzia i kompetencje, które pozwolą im bezpiecznie, etycznie i świadomie korzystać z potencjału AI.
Na podstawie szerokiej analizy polityk krajowych, praktyk instytucjonalnych i priorytetów strategicznych, konsorcjum AIVET zidentyfikowało wspólne tematy i kierunki działań, które łączą europejskie podejścia do AI w edukacji zawodowej.
Pomimo różnych uwarunkowań społeczno-ekonomicznych, kraje europejskie coraz wyraźniej dostrzegają potrzebę modernizacji szkoleń zawodowych w odpowiedzi na wymagania cyfrowego rynku pracy. Przegląd przeprowadzony w ramach projektu AIVET wskazuje nie tylko na istniejące wyzwania, ale również na zbieżne cele i aspiracje w całej Europie.
Najważniejsze wnioski z przeprowadzanych badań:
- AI zmienia edukację – kształcenie i szkolenie zawodowe musi nadążyć za zmianami, które wymusza AI.
We wszystkich krajach, w których prowadzona była analiza, AI jest postrzegana jako ważny czynnik innowacji w edukacji. Coraz więcej instytucji i decydentów bada możliwości wykorzystania AI do tworzenia adaptacyjnych środowisk nauczania, oferowania spersonalizowanej informacji zwrotnej i lepszego dopasowania szkoleń do potrzeb rynku pracy. - Wsparcie dla nauczycieli to priorytet
Nauczyciele i dyrektorzy szkół zmagają się z wyzwaniem integracji AI z tradycyjnymi metodami nauczania. Potrzebne są nowe formy doskonalenia zawodowego – obejmujące kompetencje cyfrowe, etyczne wykorzystanie AI oraz praktyczne zastosowania w dydaktyce. - Luki infrastrukturalne utrudniają równy dostęp
Wiele placówek – zwłaszcza z regionów wiejskich lub o ograniczonych zasobach – boryka się z brakiem odpowiedniego zaplecza technologicznego. Nierówności w dostępie do infrastruktury cyfrowej mogą pogłębiać wykluczenie edukacyjne, jeśli nie zostaną odpowiednio wyrównane. - Etyczne wykorzystanie AI pozostaje kluczowe
Projekt podkreśla silne zaangażowanie Europy w zapewnienie, że wdrażanie AI odbywa się zgodnie z zasadami przejrzystości, uczciwości i równości. Coraz częściej w debatach uwzględniane są kwestie takie jak ochrona danych, odpowiedzialność algorytmów czy przeciwdziałanie uprzedzeniom w systemach automatycznego podejmowania decyzji.
Na podstawie przeprowadzonej analizy, projekt AIVET przechodzi do fazy wdrożeniowej. Jej celem jest opracowanie i udostępnienie praktycznych, wielojęzycznych zasobów edukacyjnych wspierających wdrażanie AI w sektorze kształcenia i szkolenia zawodowego.
W ramach tego etapu, zostaną opracowane m.in.
- Szkolenia dla nauczycieli i dyrektorów placówek, skoncentrowane się na kompetencjach związanych z AI, etycznym podejściu i integracji z procesem nauczania;
- Strategiczne narzędzia i przewodniki, umożliwiające instytucjom kształcenia i szkolenia zawodowego ocenę własnej gotowości do wdrożenia AI i planowanie konkretnych działań;
- Zbiory dobrych praktyk i analizy przypadków, prezentujące skuteczne wykorzystanie AI w podnoszeniu jakości kształcenia i dostępności.
Projekt AIVET pokazuje, jak wiele można osiągnąć dzięki europejskiej współpracy i wspólnej wizji. W obliczu głębokich przemian społecznych i gospodarczych wywołanych przez rozwój sztucznej inteligencji, edukacja zawodowa powinna nie tylko nadążać za zmianami — ale je współkształtować.
To wymaga inwestycji w nauczycieli, rozwoju infrastruktury oraz podejścia do AI jako narzędzia służącego równości i dostępności, a nie wykluczeniu.
AIVET opracuje bezpłatne, ogólnodostępne materiały szkoleniowe i narzędzia instytucjonalne w języku angielskim, hiszpańskim, polskim i włoskim — umożliwiając edukatorom i instytucjom kształcenia i szkolenia zawodowego wdrażanie AI z pewnością siebie i odpowiedzialnością. To działanie wpisuje się w nadrzędny cel AIVET: wspieranie inkluzywnego, sprawiedliwego i dostępnego kształcenia i szkolenia zawodowego w całej Europie.
Partnerstwo AIVET zaprasza interesariuszy z sektorów edukacji, innowacji i polityki do przyłączenia się do tej dyskusji — i pomocy w kształtowaniu przyszłości, w której sztuczna inteligencja i edukacja zawodowa rozwijają się wspólnie, służąc wykwalifikowanej, pewnej siebie i odpornej europejskiej sile roboczej.
Aby dowiedzieć się więcej o AIVET i uzyskać dostęp do wszystkich zasobów, zapraszamy na Platformę Otwartych Zasobów Edukacyjnych: https://www.aivet-training.eu/
Udostępnij w sieci